ساعت :

16:10

تاریخ :

9 اردیبهشت 1403

مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تفاهم نامه مشترک شهرداری و مخابرات منطقه خراسان جنوبی در راستای اجرای فیبر نوری

تفاهم نامه مشترک شهرداری بیرجند و مخابرات منطقه خراسان جنوبی در راستای اجرای فیبر نوری

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ تفاهم نامه مشترک شهرداری بیرجند و مخابرات منطقه خراسان جنوبی به منظور توسعه زیرساخت های شهر و در راستای هوشمندسازی بیرجند منعقد شد.

 شهردار بیرجند در جلسه ای که به همین منظور با مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی برگزار شد ضمن تاکید بر تحقق شهر هوشمند در بیرجند، تصریح کرد: تحقق شهر هوشمند یکی از دغدغه های من است که این امر جز در بستر دیتا مسیر نمی باشد.

دکتر مهدی بهترین با اشاره به لزوم هوشمند سازی شهرها در عصر حاضر اظهار داشت: در دنیای ارتباطات، شهرها به عنوان بستر تامین کننده زیرساخت های ارتباطی، ناگزیر از هوشمند شدن هستند و قطعا نیل به این هدف تاثیر بسزایی در تسهیل امور شهری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه انجام این تفاهم نامه گام بزرگی در جهت پیشرفت مدیریت شهری است  خاطر نشان نمود: قطعا اجرای این تفاهم نامه که برای اولین بار صورت گرفته است موجب اعتلای نام بیرجند و ارتقاء توان مدیریت شهری  خواهد شد.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه فیبر نوری یکی از مؤلفه‌های زیرساخت اجرای شهر هوشمند محسوب می‌شود، افزود: یکی از مهمترین ظرفیت‌های استفاده از فیبر نوری، سرعت بالای انتقال داده است.

وی اذعان داشت: با توجه به این که سیما و منظر شهری و حفظ بیت المال برای ما در اولویت می باشد، حفاری های اجرای فیبر نوری  از معابری که در حال بهسازی هستند شروع خواهد شد.

دکتر بهترین در ادامه با بیان اینکه نگاه دولت به امورات شهری بسیار مثبت می باشد که در این راستا به رغم محدودیت مالی موجود، برای اولین بار ۲۴۰۰ تن قیر رایگان از سوی دولت مردمی سیزدهم به شهرداری بیرجند اختصاص یافته است، عنوان نمود: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار متربع آسفالت معابر با بهترین کیفیت در جهت بهبود عبور و مرور و کاهش ترافیک نیز انجام شده است.

دکتر بهترین افزود: از جمله تصمیمات اخذ شده در این دوره از مدیریت شهری بیرجند کاهش فشار اقتصادی بر اقشار آسیب پذیر خصوصا در منطقه شمال شهر با کاهش ۲۵ درصدی بهاء خدمات و عوارض بود که با این اقدام، شهر را برای اقشار آسیب پذیر ارزان تر کردیم اما با این حال بودجه شهرداری را به ۶۰۰ میلیارد تومان در سال۱۴۰۲ رساندیم که از این مقدار، میزان ۵۴ درصد بودجه را کار عمرانی انجام داده ایم.

شهردار بیرجند خاطر نشان نمود: واگذاری ۱۰ هکتار زمین از سوی ستاد مدیریت بحران استان به شهرداری جهت احداث سایت اسکان اضطراری بیرجند با گنجایش ۱۰۰ هزار نفر ، اختصاص ۵۰۰۰ مترمربع زمین در منطقه ویژه اقتصادی در جهت راه اندازی سایت آموزش آتش نشانی تنها گوشه ای از اقدامات دوره جدید مدیریت شهری در راستای افزایش ضریب ایمنی استان و توسعه زیرساخت های بیرجند و امیدآفرینی در میان شهروندان فهیم می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری فی ما بین مخابرات و شهرداری بیرجند بتوانیم برای رفع مشکلات مردم گامهای موثری برداریم.

در ادامه این جلسه، مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با اشاره به امضای این تفاهم نامه همکاری گفت: این تفاهم نامه به منظور مشارکت و همکاری دوجانبه درخصوص ایجاد شبکه و توسعه زیرساخت و بهره برداری از سرویس FTTH برای ایجاد شهر هوشمند با رویکرد هم افزایی در رفع نیازمندی طرفین و ارائه سرویس مورد نیاز شهروندان در شهر بیرجند منعقد شده که امیدواریم با تلاش همکاران مجموعه مخابرات منطقه و شهرداری  بتوانیم این سرویس با کیفیت را در اختیار مردم بیرجند قرار دهیم و بزودی شاهد هوشمند شدن شهر بیرجند باشیم.

دکتر میری در ادامه تصریح کرد: گسترش ارتباطات و شتاب روزافزون نفوذ آن در زندگی مردم موجب شده تا مخابرات منطقه جهت تکمیل زیرساخت های مخابراتی و توسعه فیبر نوری در شهرستان های استان جهت دسترسی شهروندان به سرویس های نوین ارتباطی در بستر فیبر نوری ، این پروژه را در سطح استان توسعه ببخشد تا شهروندان بتوانند از مزایای این سرویس های باند پهن بهره مند شوند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی از این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ و ارزشمند مخابرات منطقه یاد کرد و با تشریح مزایای سرویس های باند پهن در قالب طرح FTTH اظهار داشت: ما در طول اجرای این طرح نیازمند کمک شهرداری‌ها هستیم تا موانع در مسیر توسعه شبکه فیبر نوری برطرف شود و قطعاً این موضوع کمک شایانی به رشد و ارتقاء شاخص ارتباطی استان خواهد کرد .

وی گفت: تا کنون بیش از ۳۵۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر اجرا شده است که با اجرای این تفاهم نامه ۶۷ کیلومتر شبکه فیبر نوری نیز انجام خواهد شد و ما آماده ایم در مباحث اقتصادی  نیز بر منابع مشترک سرمایه گذاری  نماییم.

گفتنی است در این جلسه پیرامون شهر تمام الکترونیک و دیجیتال و همچنین دیتا سنتر شرق کشور بحث و تبادل نظر شد.

طراحی سایت شهرداری توسط ایراکد